Медицински комплекс ДОВЕРИЕ

EN
Начало/Новини/Профилактиката - гарант за здраве

Новини

10 МАЙ – СВЕТОВЕН ДЕН НА ФИЗИЧЕСКАТА АКТИВНОСТ

10 МАЙ – СВЕТОВЕН ДЕН НА ФИЗИЧЕСКАТА АКТИВНОСТ

08.05.2019

Медицински комплекс „Доверие” напомня за приближаващия Ден на физическата активност.

Ниската физическа активност влияе върху здравословното състояние и в частност върху кръвното налягане, нивото на холестерола и затлъстяването. Тютюнопушенето и нездравословното хранене, заедно с ниската физическа активност, също са важни по значение рискови фактори за хроничните болести.

Известно е, че физически активният начин на живот може да намали стреса, безпокойството и симптомите на депресия сред хората.

Според експертни оценки над 60% от хората в света не са физически активни в такава степен, която би могла да бъде полезна за тяхното здраве. Физическата активност значително намалява с възрастта.

 

НАУЧНО УСТАНОВЕНИ РЕЗУЛТАТИ ЗА ВЛИЯНИЕТО НА ФИЗИЧЕСКАТА АКТИВНОСТ ВЪРХУ ЗДРАВЕТО (данни от епидемиологични изследвания):

  • Увеличаване на очакваната продължителност на живота в добро здраве с 8-10 години;
  • Намаляване на риска от хронични болести:

- Исхемична болест на сърцето - 2 пъти по-нисък риск сред лица с физически активен начин на живот;

- Мозъчен инсулт - намаляване на риска с ¼;

- Хипертонична болест - по-нисък риск от развитие на болестта, както и в дългосрочен план при контрола на заболяването;

- Неинсулинозависим захарен диабет тип 2 - намаляване на риска средно с ⅓;

- Онкологични заболявания - намаляване на риска от рак на дебелото черво (с 40%), на млечната жлеза и на простатата;

  • Наднормено тегло и затлъстяване - ефективно средство в контрола на телесното тегло, като двигателната активност не води до неблагоприятни изменения в костната плътност, за разлика от специализираните диетични режими;
  • Благоприятно повлияване на холестероловия профил;
  • Забавя процесите на стареене - организмът на физически активните лица е по-устойчив към процесите на възпаление и увреждане на клетките.

 

Физическа активност не означава единствено упражняване на различни видове спорт. Тя включва всички видове физическа дейност - пешеходство, домакинска работа, градинарство, танци. Повишаване на физическата активност се постига чрез смяна на заседналия начин на живот с ежедневни физически упражнения.

 

 

ПРЕПОРЪЧИТЕЛНА ДВИГАТЕЛНА АКТИВНОСТ ЗА ЛИЦА В АКТИВНА ТРУДОСПОСОБНА ВЪЗРАСТ:

  • Хората на възраст 18-64 години трябва да се занимават не по-малко от 150 минути седмично с аеробна активност с умерена интензивност, или не по-малко от 75 минути седмично с аеробна активност с висока интензивност;
  • Всяка серия от аеробни упражнения следва да бъде с продължителност не по-малка от 10 минути;
  • Увеличаването на аеробната двигателна активност с умерена интензивност до 300 минути седмично, или на тази с висока интензивност до 150 минути седмично води до повишаване на здравния ефект;
  • Двигателна активност за мускулна сила и издръжливост, включваща основните мускулни групи, трябва да се практикува 2-3 пъти седмично.

 

            Независимо каква е целта на физическата активност - намаляване на теглото, борба със стреса или за поддържане на добро здраве, физическите упражнения са добър подход. Те трябва да се превърнат в част от ежедневието на съвременния човек.

Обратно към Новини